Region Västerbotten först med digitalt stöd för ambulanssjukvård

En ny digital plattform frigör tid till att fokusera på akutsjukvård och ser till att ambulanser och utrustning är i perfekt skick.  

västerbotten

Ambulanssjukvården i Region Västerbotten är först ut i landet med att införa Bliksund GRID, en molnbaserad digital plattform som underlättar vardagen för akut- och vårdpersonal. I Norge används plattformen dagligen av 15 000 anställda inom vård och räddningstjänst för att skapa kontroll och överblick av utrustning och informationsflöden.

Region Västerbotten har hjälpt till att anpassa plattformen efter svenska förhållanden. Stian Kvalvik är chef för ambulanssjukvården i regionen och nöjd med samarbetet:

Stian kvalvik resize

"Med GRID får vi bättre översikt och en mer effektiv arbetsvardag. Vi använder tiden bättre och kan fokusera på att lösa problem i stället för administration."

Stian Kvalvik, Chef för ambulanssjukvården, Region Västerbotten

 

Regionens ambulanssjukvård omfattar 24 fordon på 13 orter och 170 anställda, samt ytterligare kapacitet från externa underleverantörer av räddningstjänster. Totalt genomförs uppemot 35 000 utryckningar om året, eller ett hundratal varje dag. Att spendera tid på att rapportera fel och brister i utrustning och fordon via papper, excel-ark och pärmar krävde mycket tid.

Stian Kvalvik berättar att ansvariga chefer tidigare kunde mötas av en datorskärm full av post-it-lappar när de kom till arbetet. Och att jobba på distans under pandemin var tufft utan ett digitalt system.

"Vi valde Bliksund GRID eftersom vi såg ett stort behov av att styra upp processerna inom ambulanssjukvården och gå över från manuella till digitala rutiner. Plattformen kvalitetssäkrar vårt uppdrag och bidrar till ökad patientsäkerhet. Medarbetarna kan rapportera händelser och avvikelser för att säkra en smidig och effektiv övergång mellan skift."


”Behöver inte oroa sig”

Plattformen fungerar via appar som fungerar i valfri enhet. Den är indelad i moduler för olika områden, som fordon, utrustning och kompetens. Viktig information från ledning och i samband med skiftbyten finns i appen, liksom medicinska riktlinjer som kontinuerligt uppdateras.

"Användarna behöver inte oroa sig för att missa viktig information eller för att deras kommunikation inte ska nå rätt person. Det är få som tar sig tid att logga in och kolla mejl under en utryckning, men notiser från en app i mobilen går lätt att läsa. Det kan handla om trafikproblem och annan viktig information."

Utryckningsfordonen måste fungera och den medicinska utrustningen vara komplett.

"Fel som inte åtgärdas kan få allvarliga konsekvenser. Tidigare kunde samma fel rapporteras av flera medarbetare, vilket medförde onödigt dubbelarbete och osäkerhet.

Idag hanteras checklistor och rapportering via Bliksunds plattform. Serviceåtgärder och uppföljning rapporteras elektroniskt till rätt person.

"Kvalitetssäkring av verksamhetens administrativa rutiner och informationsflöde var vårt viktigaste mål med den nya plattformen. Och det har vi uppnått."

Medicinsk kompetens behöver liksom teknisk utrustning uppdateras regelbundet. En modul i Bliksund GRID hjälper regionen att hålla koll på medarbetarnas kompetensutveckling.

"Den ger en aktuell kompetensöversikt och hjälper oss effektivisera utbildning och kompetensutveckling. Medarbetarna får automatiskt besked om när det är dags att gå en kurs."

Stian Kvalvik ser en fördel i att fler regioner går över till Bliksund GRID: "Det skulle underlätta kunskapsdelning och delning av dokument och riktlinjer."

Till skillnad från andra IT-företag har Bliksunds medarbetare egna erfarenheter av att jobba operativt inom akutsjukvården.