Nödcentralschef om GRID - Det har varit en revolution för oss
Sedan februari 2022 har Sunnfjord och Ytre Sogn Interkommunale Legevakt, som omfattar tio kommuner i Norge med cirka 56 000 invånare, använt Bliksunds professionella system GRID. Implementeringen av GRID har förbättrat både den interna kommunikationen och varit till stor hjälp i det dagliga arbetet för vårdpersonalen.
Frode Midtbø Bjørkedal, chef för akutsjukvården och akutvårdscentralen i Sunnfjord och Ytre Sogn, gör ingen hemlighet av att implementeringen av GRID har varit mycket viktig för dem:
"Vi använder GRID till i stort sett allt idag - främst för intern kommunikation, som att förmedla nyheter, förändringar i rutiner eller meddelanden från ledningen till vår personal. Det har verkligen varit en revolution för oss att ha ett avdelningssystem som är så enkelt och användarvänligt."
Från manuella procedurer till digitalt ämnessystem
Enligt Frode Midtbø Bjørkedal, som hjälpte till att implementera GRID, har det nya systemet medfört ett antal fördelar:
"Det vi gjorde innan GRID var mycket manuellt. Vi använde till exempel Google Docs för att dela information mellan personalen. Så vi har gått från att ha många olika dokument till att nu bara ha ett system att koncentrera oss på. Det har gett oss en riktigt bra översikt."
Utöver att ge en överblick har GRID också avsevärt förenklat arbetsflödena för de cirka 30 sjuksköterskorna och 60 läkarna på akutmottagningen:
"GRID har gjort våra arbetsflöden enklare - särskilt eftersom vår personal har systemet med sig överallt. De kan komma åt det från sina mobiltelefoner, datorer och till och med hemifrån - oavsett om de befinner sig i ett utryckningsfordon eller på akutmottagningen. På så sätt kan de ständigt kontrollera behandlingsprocedurer, använda checklistor och inte minst dela information med ambulanstjänsten, som vi också har ett nära samarbete med", säger Frode Midtbø Bjørkedal
En viktig funktion i GRID
Frode Midtbø Bjørkedal betonar särskilt en GRID-funktion som avsevärt har underlättat deras administration:
"Systemets möjlighet att se om personalen har läst viktiga meddelanden eller uppdaterat behandlingsrutiner är mycket värdefullt för oss. Tidigare var vi tvungna att bära runt på ett fysiskt blad för att se till att alla hade sett det och att informationen hade nått relevant personal. Så det är en enorm lättnad för oss."
GRID ger sinnesfrid på satellitstationer
Det delade professionella systemet är också viktigt i ett geografiskt utmanande område som Sunnfjord och Ytre Sogn, som delas av tre fjordar och berg, och där räddningstjänsterna är långt ifrån varandra.
"De små kommunerna längs kusten och fjordarna ligger långt från larmcentralerna och kan ha dålig uppkoppling. Därför har vi satellitstationer i några av de områden som betjänas av sjuksköterskor."
Säger Frode Midtbø Bjørkedal och tillägger:
"GRID gör det möjligt för oss att dela behandlingsprocedurer och annan relevant information med sjuksköterskorna, som de sedan kan få tillgång till och förlita sig på när de träffar patienterna. Det kan vara en tröst för dem att ha med sig när de inte bara kan ringa efter en läkare", säger Frode Midtbø Bjørkedal.
Utöver att Sunnfjord och Ytre Sogn Interkommunale Legevakt använder GRID för intern kommunikation använder de också systemet för statistik, rapportering och resursplanering - de kan till exempel se data om svarstid och belastning på telefonerna och planera bemanningen därefter.
Om Sunnfjord och Ytre Sogn Interkommunale Legevakt:
Sunnfjord och Ytre Sogn Interkommunale Legevakt är en akutvårdscentral för cirka 56 000 invånare i tio kommuner dygnet runt. Dessutom har de jour på kvällar, nätter och helger för cirka 34 500 invånare i sex kommuner, som täcker cirka 4550 kvadratkilometer med många fjordar och berg.